رشته های روانشناسی به طور تیتروار
|
ردیف |
رشته |
به مطالعه |
هدف |
|
1 |
روانشناسی حیوانی |
رفتار حیوانات در محیط طبیعی یا آزمایشگاه |
مقایسه آنها با یکدیگر و تعمیم نتایج به رفتار انسان |
|
2 |
روانشناسی فیزیولوژیک |
رابطه رفتار و بدن |
شناخت فرآیندهای عصبی بنیادی، مثل حافظه و زبان |
|
3 |
روانشناسی ژنتیک |
رفتار بر حسب رشذ انسان: کودکی تا پیری |
شناخت رشد انسان و لحظه های بحرانی آن |
|
4 |
روانشناسی اجتماعی |
رفتار فرد در گروه برای شناخت کنشهای بین فرد و گروه |
سازگاری فرد با اجتماع |
|
5 |
روانشناسی زبان |
فرآیندهایی که به فرد اختصاص دارد، از جمله زبان انسانی و زبان حیوانی |
قوانین حاکم بر زبان و ارتباط کلامی شناخته شود. |
|
6 |
روانشناسی تفاوت های فردی |
تشابه ها و تفاوت های انسانها و انسانها با حیوانات |
شناخت رفتارهای بنیادی درون یک نوع و بین انواع |
|
7 |
روانشناسی بالینی |
تشخیص و پیش بینی، روابط کمک رسانی ، پشتیبانی و درمان |
سازگاری فرد با محیط، ورود یا بازگشت به اجتماع در چارچوب سلامت روانی |
|
8 |
روانشناسی تربیتی |
کاربرد علوم روانشناسی در تعلیم و تربیت، روشهای مختلف یادگیری و فنون تدریس |
کمک به دانش آموز برای موفقیت در تحصیل |
|
9 |
روانشناسی صنعتی |
انتخاب کارکنان، انتخاب فنون تولید، تحلیل حرکات و مطالعه فنون حاکم بر بازار |
کاربرد روانشناسی و مطالعه فرد در محیط کار |
|
10 |
روانسنجی |
تحقیق دربارهی اندازه گیری، تهیه آزمونها و تعیین روایی و کاربرد آنها |
اندازه گیری، انتخاب و راهنمایی افراد |
|
11 |
روانشناسی عمومی |
مفاهیم بنیادی روانشناسی مثل: یادگیری، حافظه، فراموشی، ادراک، انگیزش، هیجان و … |
آشنا کردن دانش آموز یا دانشجو با جنبه کلی رفتار و آماده ساختن او برای شروع دروس تخصصی روانشناسی |
|
12 |
روانشناسی آزمایشی (تجربی) |
کاربرد روش آزمایش در روانشناسی. یعنی:مشاهده پدیده ها، ارائه فرضیه ها ، اجرای آزمایش و طبقه بندی نتایج |
پی بردن به روابط علت و معلولی بین پدیده ها |
|
13 |
روانشناسی شخصیت |
مطالعهی سبک یا شیوهی بودن یک فرد، مطالعه چیزی که موجب تمایز یک فرد با دیگران می شود. |
پی بردن به عوامل موثر بر تکوین شخصیت و کمک به افراد به منظور داشتن شخصیت سالم |
|
14 |
روانشناسی یادگیری |
چگونگی یادگیری انسان و حیوان و عوامل موثر بر یادگیری |
کمک به دانشجو در یادگیری آنچه ضرورت دارد بازده بالایی داشته باشد. |
|
15 |
روانشناسی مرضی |
نابهنجاریهای رفتاری |
پی بردن به علل آنها و نهایتاً جلوگیری از اختلالات رفتاری |
|
16 |
روانشناسی کودک |
مراحل رشد کودک و نوجوانی |
شناخت عوامل موثر بر رشد رفتار. |
|
17 |
روانشناسی مشاوره |
استفاده از یافته های روانشناسی در جهت راه نمایی دانش آموزان، دانشجویان و مردم عادی |
حل دشواری های سازگاری خود و داشتن زندگی سالم |
منبع:تکنولوژی آموزشی
ﯾﻪ ﻭﺑﻠﺎﮒ ﺯﺩﻡ.ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺯ ﺑﯿﮑﺎﺭﯼ ﺑﻮﺩ